Vi har gode filtre på våre e-post tjenester, men likevel er det noen e-poster som slipper igjennom. Denne siden inneholder bildegalleri av de mest kjente e-postene.
Her er noen gode tips og råd:
- Klikk aldri på lenker i e-post: logg deg i stedet på nettsiden for å se om det er noe som skal leses eller som krever en handling. Stol aldri på avsenderen, uansett hvem det er!
- Se på avsenderen: Klikk på avsender og sjekk om avsender adresse er riktig. Sjekk nøye skrivemåte og om det er sannsynlig om du får e-post fra avsenderen
- Språk og innhold: Du kan enkelt avsløre søppelpost ved å se på språk, setningsoppbygging, skrivefeil osv. Husk at med KI (Kunstig Intelligens) så blir e-poster nå bedre utformet, og at det blir vanskeligere å oppdage svindlere.
- Hvorfor får du e-posten? Er det sannsynlig at du får e-posten og har du brukt e-postadressen til tjenesten?
- Betal aldri fra e-post: ikke utfør noen finansielle transaksjoner fra en e-post.
- BankID og koder (MFA): Sjekk alltid hvem som sender og har du ikke bedt om å få kode, så ignorer du forespørsler. Det pågår nå forsøk på å få tak i koden du får på SMS eller i Authenticator APPen
- Rapporter og blokker: får du e-poster i innboksen din, kan du enkelt høyreklikke i Outlook og markere denne for søppelpost (“Send til søppelpostmappe” og “Blokkere avsender”).
Nyhetsbrev
Vi trenger din hjelp med å få ned mengden med søppelpost. Vennligst meld deg av alle private nyhetsbrev med din kommunale e-postadresse. Bruk din private e-postadresse til dette formålet. Les mer om privat bruk.
Eksempler på søppelpost
Galleriet blir fortløpende oppdatert
Er du i tvil?
Ta kontakt med oss på FARTT Service og husk å legg ved skjermbilde av meldingen (eller når du har mottatt den: dato og tidspunkt)